Joulupuu Tampere -keräys viisinkertaisti lahjamäärän 2014

Tamperelaislapsille yli 5 500 pakettia Joulupuu-keräyksen kautta

Kuvassa lahjavarastolla Joulupuu Tampereen projektipäällikkö 2014 Tuire Nikkanen ja tulevan 2015 keräyksen projektipäällikkö Juha Laakso.

Tammerkosken Nuorkauppakamari ry toteutti yhdessä usean yhteistyökumppanin kanssa perinteisen Joulupuu Tampere -lahjakeräyksen yhdeksännen kerran 16.11.–14.12.2014 välisenä aikana Tampereen seudulla. Keräyksen tavoitteena oli, että mahdollisemman moni vähävaraisen perheen lapsi saisi oman joululahjan. Joulupuu Tampere keräsi lahjoja tänä vuonna ennätykselliset 5 558 kappaletta viisinkertaistaen lahjamäärän edellisvuoden 1 100 lahjasta. Yksityiset lahjoittajat, yritykset ja yhteisöt ovat olleet suurella sydämellä mukana keräyksessä.

Lahjat jaettiin Tampereen kaupungin sosiaalitoimen ja seurakunnan diakoniatyöntekijöiden lähettämille vähävaraisille perheille nuorten toiminta- ja ohjauskeskus Messin toimesta.

Joulupuu-keräyksessä lahjat kohdistettiin lapsen iän ja sukupuolen mukaan 0-17 -vuotiaille. Lahjaksi kävi uusi ostettu paketti. Vähävaraisissa perheissä lapset saavat usein käytettyjä vaatteita ja leluja, joten Joulupuu-keräyksessä vastaanotettiin vain uusia lahjoja, lasten saadessa täten edes yhden uuden lahjan.

Keräyksessä kiinnitettiin huomiota tänä vuonna keräyksen tunnetuksi tekemiseen, markkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja ihmisten pariin jalkautumiseen. Tämä näkyi yksityishenkilöiden ja yritysten lisääntyneenä kiinnostuksena keräystä kohtaan, mikä selittää osiltaan keräyksen menestyksen.

’’Konkreettinen lähimmäisestä välittäminen on usean sydäntä lähellä näinä taloudellisesti vaikeina aikoina. Onkin ollut ilo huomata kuinka valtavasti ihmisiä on lähtenyt mukaan keräykseen lahjoittamaan joulumieltä. Joulupuu-keräys koettiin läheiseksi paikallisuutensa ja konkreettisuutensa ansiosta, ihmisillä on halu auttaa lähelle’’, kertoo Joulupuu Tampereen projektipäällikkö Tuire Nikkanen Tammerkosken Nuorkauppakamarista.

’’On upea asia, kun niin monet tamperelaiset haluavat tuoda Jouluiloa lapsiperheille, joilla taloudellinen tilanne on hankala. Joulupuussa yhdistyy monenlainen antamisen ja auttamisen ilo ja hyvä mieli. On juhlavaa olla jakamassa lasten paketteja ja mahdollistaa perheille yksi joulun tunnelman tuoja. Ei ole merkityksetöntä, kun lapsi voi kavereidensa kanssa puhua, mitä lahjoja on saanut’’ miettii johtava diakoni Anne Kangasniemi Ohjaus- ja toimintakeskus Messistä ja lähettää vielä suuret kiitokset kaikille lahjoittajille.

Tampereella on noin 10 000 lasta, joilla on tarve lahjalle. Ensi vuoden marraskuussa alkavalle Joulupuu Tampere 2015 keräykselle riittää siis tavoitteita.

Joulupuu Tampere –keräyksen suojelijana ja pääyhteistyökumppanina toimi Särkänniemen Elämyspuisto ja kummina Jonne Aaron. Muita yhteistyökumppaneita keräyspisteineen olivat Särkänniemen lisäksi Ideaparkin Liikekaupunki, Tampereen seudun Prismat, Sokoksen tavaratalo, KooKenkä Koskikeskus sekä Kulttuuriravintola Kivi. Tämän lisäksi suuri määrä yrityksiä järjesti oman keräyspisteensä yrityksensä tiloissa. Yrityksiä oli mukana keräyksessä ennätysmäärä, lähes 100 yritystä, joista puolet oli uusia lahjoittajia.

• www.joulupuutampere.fi
  • www.facebook.com/joulupuu.tampere
  • www.twitter.com/joulupuutampere
  • www.instagram.com/joulupuutampere

Lisätiedot:

Joulupuu Tampere: Projektipäällikkö Tuire Nikkanen, 0407270825, tuire.nikkanen@gmail.com
Messin yhteyshenkilö: Anne Kangasniemi, 0407612925, anne.kangasniemi@evl.fi

Tammerkosken Nuorkauppakamari ry on Tampereella toimiva nuorten alle 40-vuotiaiden kansainvälinen johtamis-,  kouluttautumis- ja kehittymisjärjestö. Yhdistyksemme on perustettu vuonna 1981 ja se on yksi Suomen 73 nuorkauppakamarista. Jäsenmäärämme koejäsenet, senaattorit ja kunniajäsenet mukaanlukien on yli sata. Tammerkosken Nuorkauppakamari on valtakunnallisen keskusjärjestön, Suomen Nuorkauppakamarit ry:n jäsen. Suomen Nuorkauppakamarit on puolestaan kansainvälisen kattojärjestön, Junior Chamber Internationalin, jäsenjärjestö.